بالا بردن قدرت تحمل باخت در کودکان
06 دی 1399 ساعت 01:35

بالا بردن قدرت تحمل باخت در کودکان

کودکان فقط از طریق سعی و خطا می‌توانند تبدیل به بزرگسالانی سرسخت شوند.

معمولاً والدین فکر می‌کنند که تنها وظیفه آنها کمک به موفق شدن فرزندانشان است. اما معلمان و کارشناسانی که با کودک کار می‌کنند، عقیده دیگری دارند و آن این است که کودکان باید یاد بگیرند که چگونه شکست را تحمل کنند. زیرا:

عدم یادگیری تحمل باخت، کودکان را در معرض اضطراب قرار می‌دهد

زمانی که کودک به هر دلیلی در یک رقابت شکست می‌خورد، دچار خستگی و دلزدگی می‌شود و حتی ممکن است دست از تلاش کردن یا امتحان کردن چیزهای جدید بردارد. 

متاسفانه امروزه جامعه به کودکان برای برنده شدن، فشار می‌آورد و به همین دلیل والدین احساس می‌کنند که کودکانشان باید به هر طریقی برنده شوند. بنابراین هر روزه شاهد دیدن کودکانی هستیم که با کوچکترین شکستی دچار افسردگی می‌شوند.

روانشناسان عقیده دارند که کودکان باید شکست خوردن را بیاموزند، زیرا این کار باعث می‌شود که آنها بتوانند در آینده انسان مستقلی بوده و یاد بگیرند که چگونه برای پیروز شدن بجنگند. 

حال که اهمیت رویارویی کودکان با باخت را متوجه شدیم دوباره به پرسش اول برمی‌گردیم، چگونه باید به کودکمان کمک کنیم تا با باخت کنار بیاید؟ در زیر نکاتی را مطرح می‌کنیم که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند:

با کودکتان همدلی کنید

زمانی که کودکتان در مسابقه‌ای بازنده می‌شود سعی نکنید فقط او را دلداری بدهید، بلکه سعی کنید تا جایی که می‌توانید با او همدلی کنید. به او بگویید که احساسش را می‌فهمید و او را درک می‌کنید.

بالا بردن قدرت تحمل باخت در کودکان

خودتان را الگو قرار دهید

برای کودکتان توضیح بدهید که شکست بخشی از زندگی است و ممکن است برای هر کسی اتفاق بیافتد. سعی کنید درباره شکست‌هایی که در زندگی متحمل شده‌اید با او صحبت کنید. در این صورت کودک شما متوجه می‌شود که شکست برای همه وجود دارد و تنها مختص او نیست، به همین دلیل راحت‌تر با آن کنار می‌آید. 

از باخت یک درس بسازید

باخت می‌تواند یک فرصت مناسب برای آموزش مهارت‌های قبول واقعیت و حل مشکل به کودک باشد. شما باید به عنوان والدین از این فرصت استفاده کنید و مهارت قبول شکست و تلاش برای موفقیت را به فرزندتان را بیاموزید.



بگذارید بچه‌ها با واقعیت شکست مواجه شوند

گاهی اوقات باید والدین دست نگهدارند و اجازه بدهند کودکشان با واقعیت باخت روبرو شود. او باید بیاموزد که چگونه از طریق آزمون و خطا با نا امیدی ناشی از شکست مواجه شود. کودک شما باید مسئولیت شکست خود را بر عهده بگیرد و بعد از قبول آن تلاش کند تا دوباره سر پا بیاستد. 

بالا بردن قدرت تحمل باخت در کودکان

به روان‌شناس مراجعه کنید

گاهی اوقات ترس از باخت و نا امیدی ناشی از آن به گونه‌ای در وجود کودک ریشه می‌دواند که باعث می‌شود او عملاً قادر به انجام هیچ کاری نباشد، در این مواقع حتی اگر کودک نشانه‌ای از اضطراب هم نداشته باشد باز ممکن است، اضطراب در وجود او نهادینه شده باشد. 

به عنوان مثال فکر کنید که کودک شما با وجود اینکه بسیار تلاش کرده اما در یک مسابقه درسی از همکلاسیش عقب می‌ماند، در این صورت ممکن است این باخت آنچنان بر او تاثیر بگذارد که او دیگر علاقه‌ای به درس خواندن نداشته باشد.

شما باید در این زمان با کمک یک روانشناس به فرزندتان کمک کنید تا او بتواند با باخت کنار آمده و از نو برای دست‌یابی به موفقیت تلاش کند.

سخن آخر

همانگونه که همگی ما می‌دانیم باخت یک جزء جدایی‌ناپذیر از زندگی است. هیچ کسی نیست که ادعا کند همیشه موفق بوده است. در واقع شکست پایه پیروزی محسوب می‌شود. اما تحمل باخت از آن رو برای کودکان مشکل‌تر است که آنها روحیه حساس‌تری دارند به همین دلیل مسئولیت والدین در این زمینه سنگین‌تر است. والدین باید بدانند که کودکان تنها در صورتی موفق می‌شوند که بتوانند با ناکامی‌ها و شکست‌های خود روبرو شده و آنها را بپذیرند. 



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!