کاهش زمان استفاده از موبایل در کودکان
23 مرداد 1399 ساعت 19:57

کاهش زمان استفاده از موبایل در کودکان

این روزها نه‌تنها دست بزرگترها، بلکه دست کودکان نیز تلفن‌های هوشمندی را می‌بینیم که بیش از اندازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاید این سوال برای شما هم وجود داشته باشد که چگونه زمان استفاده از تلفن همراه را در کودکان کاهش دهیم؟

شکی نیست که ما در عصر فناوری زندگی می‌کنیم. کودکان امروز می‌توانند بدون هیچ مشکلی به تلفن‌های همراه هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و… دسترسی داشته باشند. بنابراین ما نمی‌توانیم وجود فناوری را نادیده بگیریم از طرفی ما به دنبال استفاده کمتر کودکان از تلفن‌های همراه هستیم، حال چه باید بکنیم؟

نتایج نظرسنجی جدیدی که توسط بنیاد Common Sense Media انجام شد، نشان داده است که 50 درصد از نوجوانان احساس می‌کنند که به تلفن‌های همراه خود گره خورده‌اند و 59 درصد از والدین معتقد هستند که فرزندانشان به تلفن‌های همراه خود معتاد شده‌اند.

تلفن‌های همراه می‌توانند کاربرد آموزشی داشته باشند

در نظر داشته باشید که وجود تلفن‌های همراه ذاتاً برای کودکان مخرب نیست، بلکه استفاده نادرست و طولانی مدت از آنها می‌تواند مضر باشید. بنابراین سعی کنید از تلفن‌های همراه به عنوان ابزاری برای آموزش دادن به کودکان استفاده کنید.

چگونه زمان استفاده از موبایل را در کودکان کاهش دهیم

چگونه می‌توانیم بین زندگی کودکان و تلفن‌های همراه تعادل ایجاد کنیم؟

یکی از خواسته‌های والدین ایجاد تعادل بین زندگی کودکان و استفاده آنها از تلفن‌های همراه است. در زیر مواردی را ذکر کرده‌ایم که می‌توانند به شما در ایجاد این تعادل کمک شایانی کنند:

فعال بودن: مطمئن شوید که کودکان شما به صورت مرتب فعالیت بدنی دارند. سعی کنید آنها را به فعال بودن عادت بدهید و هر چند وقت یک بار آنها را مجبور کنید تحرک بدنی داشته باشند.

اول کار: فرزندان خود را به گونه‌ای عادت بدهید که ابتدا تکالیف و وظایف خود را انجام دهند، سپس به سراغ تلفن همراه بروند.

ممنوعیت استفاده از تلفن همراه قبل از خواب: کودکان بیشتر از بزرگسالان به خواب شبانه نیاز دارند. بنابراین سعی کنید قبل از خواب از تلفن همراه استفاده نکنید و آن را در اختیار کودکانتان هم قرار ندهید. زیرا استفاده از تلفن همراه قبل از خواب باعث کاهش کیفیت خواب و بی خوابی می‌شود.

چگونه زمان استفاده از موبایل را در کودکان کاهش دهیم

قانونمند باشید: سعی کنید برای استفاده از تلفن همراه قوانینی وضع کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید ساعات خاصی در روزهای به خصوصی را در نظر بگیرید و یا اینکه استفاده از تلفن همراه را به عنوان پاداشی قلمداد کنید؛ مثلاً می‌توانید به فرزندتان بگویید که اگر تکالیفش را زودتر و خوش خط‌تر انجام دهد به او اجازه می‌دهید نیم ساعت از تلفن همراه استفاده کند.

محدودیت‌ها را قبول کنید: گاهی اوقات کودکان بسیار بهانه‌گیر می‌شوند در این صورت بهترین راه برای سرگرم کردن آنها استفاده از تلفن همراه است. گاهی اوقات این کار هم لازم است پس زیاد سخت‌گیر نباشید.



زمانی را به سرگرمی اختصاص بدهید: توجه داشته باشید که کودکان بیشتر از شما به تفریح و سرگرمی احتیاج دارند و اگر تفریح نداشته باشند ناخودآگاه به سمت تلفن‌های همراه کشیده می‌شوند. حتماً هر هفته به خصوص در آخر هفته‌ها برنامه‌ای تفریحی مثل رفتن به پیک نیک، تماشای مسابقات ورزشی، کوهنوردی و غیره داشته باشید؛ این کار باعث تخلیه شدن انرژی اضافی بچه‌ها می‌شود و در نتیجه آنها کمتر به سمت تلفن‌های همراه کشیده می‌شوند.

آزادی عمل: اگر فرزندان بزرگتری دارید که فکر می‌کنید می‌توانند بر روی تلفن‌های همراه خود کنترل داشته باشند، بهتر است اجازه بدهید چند ساعتی در طول هفته از تلفن‌های خود استفاده کنند. زیرا به هر حال آنها در دنیای تکنولوژی زندگی می‌کنند و نباید از تکنولوژی عقب بمانند.

جمع بندی

همان‌طور که می‌دانید استفاده از تلفن همراه مزایا و معایبی دارد. استفاده از تلفن همراه در دنیای امروزه چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین سعی در ممنوع کردن استفاده از آن توسط کودکان کار درستی نیست و می‌تواند عواقب بدی مثل دروغگویی و.... را به دنبال داشته باشد؛ پس سعی کنید در یک چهارچوب مشخص و کنترل شده (البته به صورت نامحسوس) به کودکانتان اجازه بدهید که از تلفن‌های همراه استفاده کنند.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!