راه‌های پیشگیری ابتلا کودکان به کرونا
23 مرداد 1399 ساعت 19:44

راه‌های پیشگیری ابتلا کودکان به کرونا

شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان با ابهامات گسترده‌ای همراه است. در ابتدای شیوع این ویروس تصور می‌شد که کودکان به این بیماری مبتلا نمی‌شوند و شاید همین تصور غلط که البته ناشی از کم بودن اطلاعات درباره این ویروس جدید است، باعث شد که والدین زیاد این موضوع را جدی نگیرند.

اما حال بعد از چند ماهی که از شیوع این بیماری در سراسر جهان و به خصوص ایران می‌گذرد، ثابت شده که نه تنها کودکان می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند بلکه موارد زیادی از مرگ کودکان نیز به ثبت رسیده است. همین امر باعث اضطراب والدین شده و بسیاری از آنها به دنبال راهی برای جلوگیری از ابتلای کودکشان به کرونا هستند.
در زیر نکاتی را ذکر می‌کنیم که می‌توانند به شما در پیشگیری از ابتلای کودکتان به ویروس کرونا بسیار کمک کند.

رعایت بهداشت فردی را به کودکتان آموزش دهید

محققان جملگی متفق‌القول هستند که مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، رعایت بهداشت فردی است. روش صحیح شستن دست را به کودکتان بیاموزید (شستن دست باید حداقل 20 ثانیه طول بکشد)، به کودکتان بیاموزید که نباید بیرون از منزل و با دست‌های ضد عفونی نشده چشم، دهان و بینی خود را لمس کند و حتماً در هنگام عطسه و سرفه از دستمال کاغذی استفاده کند.

راه‌های پیشگیری ابتلا کودکان به کرونا

به کودکتان بیاموزید که در بیرون از منزل نباید به چیزی دست بزند

کودکان کنجکاو هستند و به همین دلیل دوست دارند به چیزهایی که می‌بینند، دست بزنند. هر چند این کار دشوار است اما سعی کنید به شکل داستان‌گونه برای آنها توضیح دهید که ممکن است ویروس کرونا بر روی وسایل و سطوح خارج از خانه وجود داشته باشد و دست زدن به آنها باعث بیماری او و شما شود.



به کودکتان بیاموزید که لباس‌های بیرونش را عوض کند

سعی کنید به کودکتان بفهمانید هر چیزی خارج از خانه است، می‌تواند آلوده به ویروس باشد، حتی لباس‌ها و کفش‌هایش. به او بیاموزید که بعد از آمدن به خانه باید تمامی لباس‌هایش را عوض کند و کیف و کفشش را نیز به داخل خانه نیاورد و در ضمن زمانی که از بیرون به خانه برمی‌گردد حتماً باید بعد از تعویض لباس‌ها، دست و صورتش را کاملاً با آب و صابون بشوید.

ماسک زدن را به کودکتان بیاموزید

همان طوری که سازمان بهداشت جهانی خاطر نشان کرده، فعلاً تنها راه پیشگیری از آلوده شدن به ویروس کرونا زدن ماسک در خارج از خانه است. سعی کنید ماسک‌های پارچه‌ای چند لایه با شکل‌ها و طرح‌های مختلف برای کودکتان درست کنید و به او بگویید که حتماً باید بیرون از خانه از ماسک استفاده کند. البته خود شما باید همواره خارج از خانه ماسک بزنید تا کودکتان با نگاه کردن به شما ترغیب شده و از ماسک استفاده کند.

راه‌های پیشگیری ابتلا کودکان به کرونا

از حضور در اجتماعات و رفتن به مهمانی‌ها اجتناب کنید

با آمدن ویروس کرونا مدارس و مهدکودک‌ها تعطیل شده‌اند. به همین دلیل کودکان ممکن است دلتنگ شده و دوست داشته باشند به مهمانی یا گردش و پارک بروند. شاید از طرفی هم حق با آنها باشد کودکان آزاد بودن را دوست دارند اما فراموش نکنیم پای جان ما و کودکانمان در میان است. بنابراین سعی کنید محیط خانه را به محیطی گرم و مفرح تبدیل کنید تا کمتر کودکتان احساس دلتنگی کند. با او بازی کنید، برایش کتاب بخوانید، با هم فیلم تماشا کنید، از او بخواهید در کارهای خانه و پختن کیک و شیرینی به شما کمک کند و .... به هر گونه‌ای که می‌توانید کودکتان را سرگرم کنید تا کمتر دلتنگ شده و ماندن در خانه برای او دلپذیرتر شود.

سخن آخر

با شیوع ویروس کرونا زندگی همه انسان‌ها تغییر کرده است. ما هم چاره‌ای نداریم باید خودمان را با این تغییر وفق بدهیم. در این میان محافظت والدین از کودکتان بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. فراموش نکنید که کودک شما قبل از شیوع ویروس به مدرسه یا مهد کودک می‌رفته و ساعت‌ها با هم‌سالانش بازی می‌کرده، اما اکنون مجبور است در خانه بماند؛ قطعاً تحمل این شرایط برایش سخت است و ممکن است تا حدی بهانه‌گیر شود، بنابراین سعی کنید تا جایی که می‌توانید بیشتر به او محبت کنید و تا حد ممکن با او در داخل خانه بازی کنید.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!