علائم و نشانه‌های کرونا در کودکان
20 مرداد 1399 ساعت 16:44

علائم و نشانه‌های کرونا در کودکان

بر خلاف تصورات اولیه، کودکان در تمام سنین ممکن است به بیماری کرونا (COVID-19) مبتلا شوند. اما بیشتر کودکانی که به این بیماری مبتلا هستند به اندازه بزرگسالان بیمار نمی‌شوند و برخی ممکن است به هیچ وجه علائمی از خود نشان ندهند. در این مقاله می‌خواهیم علائم و نشانه‌های بیماری کرونا COVID-19 را در نوزادان و کودکان بررسی کنیم.

چقدر احتمال دارد که کودکان به بیماری کرونا مبتلا شوند؟

طبق آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریكا (CDC)، در حدود 150،000 مورد COVID-19 در آمریكا، فقط در حدود 2500 نفر یا 1.7 درصد مبتلایان کودکان بوده‌اند. این آمار در کشورهایی مثل چین و ایتالیا نیز مشابه است. شدت بیماری در کودکان بسیار پایین‌تر از بزرگسالان بوده است.
با این حال، افراد در هر سنی با بیماری خاص مانند دیابت نوع 2، در معرض خطر جدی بیماری با COVID-19 قرار دارند. علاوه بر این، کودکانی که به بیماری قلبی مادرزادی، بیماری ژنتیکی یا شرایطی که بر سیستم عصبی یا متابولیسم اثر می‌گذارد، مبتلا هستند نیز در معرض خطر جدی بیماری کرونا هستند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد كه كودكان به طور عمده از طریق اعضای خانواده بزرگسال خود آلوده شده‌اند و کمتر ویروس را به بقیه خانواده منتقل می‌كنند.

نوزادان تحت تأثیر بیماری کرونا چگونه هستند؟

توجه داشته باشید که کودکان زیر یک سال (نوزادان) نیز در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند. این به احتمال زیاد به دلیل سیستم ایمنی نابالغ آنها و مجاری هوایی کوچکتر است، که باعث می‌شود آنها بیشتر در معرض مشکلات تنفسی با عفونت‌های ویروس تنفسی قرار گیرند.
در چین بررسی بیش از 2100 کودک مبتلا به کرونا که مشکوک یا تأیید شده بودند، نشان داد که تقریباً کمتر از 11 درصد از نوزادان دارای بیماری شدید یا بحرانی هستند. در مقایسه، میزان بحرانی بودن این بیماری در کودکان در سنین مختلف عبارت است از:

 1 تا 5 سال: 7 درصد

6 تا 10 سال: 4 درصد

11 تا 15 سال: 4 درصد

افراد بالای 16 سال: 3 درصد

نوزادان ممکن است هنگام زایمان یا قرار گرفتن در معرض مراقبان بیمار بعد از زایمان به ویروس آلوده شوند. توصیه می‌شود مراقبان کودک صورت خود را با ماسک بپوشانند و به طور منظم دست خود را بشویند.

علائم و نشانه‌های کرونا در کودکان

علائم بیماری کرونا در کودکان

در حالی که کودکان و بزرگسالان علائم مشابهی دارند، اما این علائم در کودکان نسبتا خفیف هستند. بیشتر کودکان طی یک یا دو هفته بهبود می‌یابند. علائم آنها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • آبریزش بینی
  • سرفه
  • خستگی
  • دردهای عضلانی
  • استفراغ
  • اسهال

 



اگر فرزند شما این علائم را داشته باشد بهتر است کودک خود را تا آنجا که ممکن است در خانه و دور از دیگران نگه دارید. در صورت امکان، از فرزندتان بخواهید که از یک اتاق خواب و حمام جداگانه استفاده کند. توصیه‌های CDC، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، و دولت خود را در مورد نحوه قرنطینه و ایزوله کردن، دنبال کنید.

نکات پیشگیری بیماری کرونا

برای جلوگیری از ابتلا به ویروس فرزندتان که به ویروس کرونا کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید. این اقدامات می‌توانند در صورت ابتلا به بیماری کرونا از انتقال آن به دیگران جلوگیری کنند. این اقدامات عبارتند از:

  1. دستان خود را تمیز نگه دارید و با آب و صابون بشویید.
  2. فاصله اجتماعی را رعایت کنید.
  3. خانه خود را تمیز و ضدعفونی کنید.
  4. از ماسک استفاده کنید.
  5. تا حد ممکن از خانه بیرون نروید.
  6. واکسن‌های نوزادان و خردسالان را به تاخیر نیاندازید.

سخن آخر

باز هم توجه شما را به این نکته جلب می‌کنیم که بر خلاف تصورات اولیه، که گفته می‌شد کودکان در معرض ابتلا به این ویروس قرار ندارند، متأسفانه آمار نشان می‌دهد که حتی نوزادان نیز مستثنی نیستند و احتمال بروز بیماری در همه سنین وجود دارد. اما می‌توان گفت طبق تحقیقات و بررسی کودکان بیمار، مشخص شده که شدت بیماری در این گروه سنی پایین‌تر است. برخی کودکان ممکن است بدون هیچ علامتی دوره بیماری را سپری کنند و برخی دیگر دچار اسهال، دل درد، تب شدید و .. شوند.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!