از بین بردن ترس از تاریکی در کودکان
20 مرداد 1399 ساعت 16:22

از بین بردن ترس از تاریکی در کودکان

ترس از تاریکی یک ترس رایج و معمولی برای اکثر کودکان است. معمولا کودکانی که شخصیت مضطربی دارند با این ترس‌ها ناتوان‌تر می‌شوند. این نوع ترس، زمان خواب می‌تواند یک کابوس کامل باشد به این صورت که ساعت‌ها طول بکشد تا به خواب بروند و در طول شب چندین بار بیدار شوند.
بنابراین نمی‌توان این ترس را نادیده گرفت و حتما باید برای از بین بردن آن تلاش کنید. در اینجا به برخی از روش‌های کاهش این ترس اشاره می‌کنیم.

ترس از تاریک کودک را تایید کنید و آن را بی‌ارزش جلوه ندهید

یكی از مهم‌ترین راه‌های كمك به کودکان این است كه ابتدا ترس آنها را از تاریكی تأیید كنید. بگذارید فرزندانتان بدانند که ترس آنها را به خوبی درک می‌کنید و طبیعی است که ترس از تاریکی داشته باشند.

برای فرزندان خود توضیح دهید که تاریکی ترسناک است، زیرا ما نمی‌توانیم آنچه در اطراف‌مان وجود دارد، ببینیم. سعی کنید به آنها توضیح دهید که در تاریکی چیز ترسناکی وجود ندارد و ترس از تاریکی بخاطر قوه تخیل کودک اتفاق می‌افتد؛ برای همین باید به فرزند خود بگویید «وقتی تخیلت سعی می‌کند تو را گول بزند، چراغ را روشن کن! خودت می‌بینی که همه چیز سرجای خودش هست  و هیچ چیز ترسناکی وجود ندارد.»



از لامپ‌های تزئینی در اتاق خواب استفاده کنید

بهتر است از تزئینات نوری در اتاق خواب کودکان استفاده کنید تا هنگام خواب و زمانی که چراغ خاموش است، نور آنها موجب سرگرمی و پرت شدن حواس آنها شود و بتوانند با خیال راحت به خواب روند.

از چراغ خواب استفاده کنید

استفاده از چراغ خواب می‌تواند به آنها احساس آرامش دهد، زیرا موجب ایجاد روشنایی کمی در اتاق می‌شود و می‌تواند قدم خوبی برای مبارزه با ترس از تاریکی باشد. اگر کودکان احساس کنند که در تاریکی کنترل همه‌چیز در دست آنها است، کمتر احساس ترس می‌کنند. یکی از مکانیسم‌های مقابله، بررسی شرایط محیط خود در هنگام ترس است.

از بین بردن ترس از تاریکی در کودکان

سایه‌های ترسناک را در اتاق کودک از بین ببرید

برخی از لوازم منزل می‌توانند سایه‌هایی ایجاد کنند که موجب ترس کودکان در تاریکی شوند. به بسیاری از خانواده‌ها توصیه می‌شود که عروسک‌ها و برخی از اسباب‌ بازی‌ها را از اتاق کودکان خود بیرون ببرند.
هنگامی که چراغ خواب آنها روشن است با فرزندان خود در رختخواب بنشینید. از آنها بخواهید که به شما نشان دهند چه مناطقی از اتاق آنها را شب‌ها می‌ترساند. اگر سایه آشکاری وجود دارد، منبع سایه را پیدا کنید و آن را به فرزندان خود نشان دهید.

به فرزندان خود بیاموزید که چگونه با سایه‌ها سرگرم شوند

یکی از راه‌های از بین بردن ترس از تاریکی در کودکان، سرگرم کردن آنها با سایه‌ها در تاریکی است. برای مثال نمایش عروسکی سایه با دستان خود داشته باشید و شکل حیوانات مختلف را بسازید.

جمع‌بندی

توجه داشته باشید که کودکان باید با والدین خود احساس راحتی کنند و بتوانند از ترس‌های خود با آنها صحبت کنند. بعضی اوقات ما غافل هستیم که برخی از برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه بچه‌ها می‌توانند مضامین ترسناکی داشته باشند. ما نمی‌توانیم هرچیزی که می‌بینند، فیلتر کنیم و یا حتی کنترلی بر همه چیز داشته باشیم اما می‌توانیم فضایی ایجاد کنیم که درباره آنچه تماشا می‌کنند با ما صحبت کنند.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!