مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان
08 آذر 1401 ساعت 18:36

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان

فصل زمستان یکی از فصل های مورد علاقه بسیاری از افراد است، اما این فصل به دلیل وجود باد های سرد، برف، باران و... باعث ایجاد نگرانی در بین والدینی که تازه صاحب فرزند شده اند میشود. اگر شما هم به تازگی صاحب فرزند شدید پس یکی از چالش های بزرگ شما با نزدیک شدن به فصل زمستان، مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان است. باتوجه به اینکه بدن کودک در حال رشد است و هنوز سیستم ایمنی او کامل شکل نگرفته در خطر ابتلا به سرماخوردگی قرار میگیرد. از آنجایی که این دوره برای شما جدید است، باعث ایجاد آشفتگی هایی نیز میشود. اما با رعایت نکات و انجام اقدامات مورد نیاز میتوانید بر ایم نگرانی ها غلبه کنید و از سلامت کودک خود مطمئن شوید. برای آشنایی با روش های مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

اهمیت مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان

شاید به خودتان بگویید فصل زمستان هم مانند سایر فصول است و تنها کافی ست در این فصل لباس های نوزادتان را چند لایه بیشتر کنید اما در ادامه دلیل اهمیت دو چندان مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان را به شما میگوییم.
اگر بخواهم به زبان ساده بگویم، در زمستان با توجه به کاهش دما و سرد شدن هوا بدن بیشترین انرژی خود را برای حفظ دمای بدن استفاده می کند و به این شکل انرژی از سایر مناطق منحرف میشود. سیستم ایمنی یک فرد بالغ در اکثر مواقع از این مرحله به راحتی عبور میکند، اما این مورد برای نوزادی که سیستم ایمنی بدن او تازه در حال شکل گیری و رشد می باشد صدق نمیکند. زمستان فصلی ست که ویروس ها و میکروب ها بیشتر از فصل های قبل رشد میکنند و چه میزبان هایی بهتر از کودکانی که امکان آلوده شدن بیشتری وجود دارد. بنابراین نیاز است که شما در این دوره به صورت مداوم مراقبت از نوزاد تازه متولد شده تان در زمستان را جدی بگیرید.

نکته اول در مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان؛ دمای داخل خانه

احتمالا یکی از اولین مواردی که به ذهنتان میرسد زیاد کردن شعله بخاری و گرم نگه داشتن خانه در زمستان است. اما باید این نکته را نظر داشته باشید کاهش رطوبت هوا باعث میشود پوست کودک خشک شود. در واقع همانقدر که سرد بودن بیش از حد به سیستم ایمنی بدن کودک آسیب می رساند، گرمای بیش از حد نیز بدون ضرر نمی باشد. اینکه چقدر شعله بخاری را زیاد کنید، بستگی به عوامل مختلفی چون؛ هوای زمستانی منطقه شما، میزان رطوبت منطقه و.. دارد. اما به طور کلی دمای هوا نباید بیش از حد گرم و بیش از حد سرد باشد.

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان

نکته دوم در مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان؛ نوع پوشش نوزاد

در فصل زمستان حتما برای نوزادتان لباس زمستانی پسرانه و لباس زمستانی دخترانه در نظر داشته باشید. اما از پوشاندن کاپشن ها، ژاکت، لباس های حجیم زمستانی برای کودک آن هم به صورت دائمی خودداری کنید. پوشاندن دستکش، جوراب و لباس های ضخیم به کودک مانع حرکت او میشود. نیاز نیست در زمستان از کلاه های پشمی که سر و گوش نوزاد را اذیت میکند بپوشانید بلکه از کلاه های راحت به صورتی که گوش و گردن او را بپوشاند کافی ست. سعی کنید لباس هایی به نوزاد بپوشانید که در عین گرما راحت باشد و جلوی حرکات او را نگیرد.

سعی کنید همیشه چند لایه لباس راحت برای کودک بپوشانید و حتما از قانون طلایی یک لایه بیشتر استفاده کنید. این قانون که به صورت تجربی به وجود آمده است به شما میگوید هر چند لایه خودتان لباس می پوشید برای نوزادتان یک لایه بیشتر بپوشانید.

نکته سوم در مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان؛ ماساژ کودک

همانطور که پیشتر نیز گفته شده، در این فصل نوزادان نیازمند سیستم ایمنی بدن قوی و سالم می باشد. برای رشد و تکمیل سیستم ایمنی بدن کودک به شما پیشنهاد میکنیم روازنه زمانی را به ماساژ نوزاد اختصاص دهید.ماساژ نوزاد باعث تحریک جریان خون شده و به صورت غیر مستقیم سبب رشد سیستم ایمنی بدن نوزاد می شود. همچنین ماساژ باعث ایجاد حس مثبت، هضم غذا و خواب بهتر فرزندتان میشود.

نکته چهارم در مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان؛ استفاده از پتوها

احتمالا والدین هنگام خواب، در فضای باز از پتو ها برای گرم نگه داشتن کودک استفاده میکنند. سعی کنید از پتوهایی استفاده کنید که سبک و نرم هستند، زیرا اگرچه استفاده از پتوهای سنگین باعث گرم نگه داشتن نوزاد در فصل زمستان میشود اما یک روش مطمئن برای گرم نگه داشتن کودک نمی باشد. نوزاد تازه متولد شده شما نمیتواند زیر پتوهای سنگین به راحتی حرکت کند. یکی دیگر از خطرات استفاده از پتوهای سنگین این است که ممکن است نوزادتان هنگان حرکت پتو را بر روی سر خود بکشد، که باعث ایجاد خطر خفگی میشود.
مراقبت های مورد نیاز برای نوزاد تازه متولد شده در زمستان

نکته پنجم در مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان؛ واکسن ها

در طول فصل زمستان، نوزاد شما بیشتر از همیشه در معرض ابتلا به بیماری های عفونتی، سرماخوردگی و آنفولانزا می باشد. قدرت سیستم ایمنی بدن نوزاد نیز پایین خواهد بود. بنابراین باید به واکسینه های مورد نیاز بدن کودک پایبند باشید. واکسینه کردن نوزادتان نه تنها خطر ابتلا به بیماری های مختلف را برای کودکتان در زمان حال کاهش می دهد بلکه نوزادتان را در آینده نیز سالم نگه می دارد.

کلام پایانی در مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان

ما در نازدونه به شما سخت گیری بیش از حد برای مراقبت و وسواس های افراطی در مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در زمستان را پیشنهاد نمیکنیم، اما باید در این فصل با توجه به احتمالات ذکر شده نکات مهمی که گفته شد را رعایت کنید. همچنین به مورادی که هم اکنون گفته میشود دقت کنید.

  • مراقب یخ زدگی ها و فضاهای لیز باشید.
  • از استفاده مکرر صابون ها و شامپو بر روی پوست کودک خودداری کنید.
  • از سیستم تهویه هوا برای اتاق کودک استفاده کنید.
  • شیر مادر سرشار از آهن است و میتواند به تقویت استخوان و ماهیچه های کودک کمک کند.
  • در صورت حضور در فضای باز دقت کنید گوش ها، دست که بیشتر در معرض سرمازدگی هستند پوشیده باشد.
  • همیشه یک پتوی نرم و سبک همراه داشته باشید.
  • بهداشت را رعایت کنید، تا از ابتلای خودتان و نوزادتان به بیماری ها جلوگیری کنید.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!